عضویت در نشریه
 
      جستجو

حضرت رسول (ص): سحر خيز باشيد كه در سحر خيزي بركت است. (بحار الانوار، جلد 62، صفحه 292)

توصیه های سلامت

تهوع در اوايل بارداري و راه هاي كاهش آن

تهوع و استفراغ در اوايل بارداري بسيار شايع است به گونه اي كه در روند زندگي عادي بيمار تاثير گذار بوده و گاهي زندگي عادي را مختل مي نمايد. از آن جايي كه كاربرد داروهاي ضد استفراغ ممكن است خطر مخفي ماندن شكايت بيماري جدي زمينه اي را به همراه داشته باشد بهتر است از روش هاي غير داروئي براي مواجهه با اين مشكل استفاده كرد.
1- ابتدا بايد به مادر اطمينان داده شود كه اين مشكل به ندرت پس از هفته 14-12 بارداري باقي مي ماند و هر قدر مادر از لحاظ روحي در آرامش بوده و داراي افكار مثبت نسبت به بارداري و وضعيت خويش باشد اين مشكل سريع تر برطرف خواهد شد.
2- ممكن است علت تهوع علل اختصاصي مانند مصرف قرص هاي حاوي آهن يا عفونت ادراري، اضطراب، بارداري چند قلويي يا مول باشد كه در اين صورت بايد با پزشك معالج مشورت نمود.
3- استراحت نمودن و خوردن كربوهيدراتهاي ساده نظير بيسكويت يا غلات مي تواند موثر باشد.
4- توصيه مي شود وعده هاي غذايي ساده، كم حجم و با فواصل زماني كوتاه باشد. افت قند خون مي تواند تهوع را تشديد كند . بنابراين جهت كم كردن حالت تهوع نبايد از وعده هاي غذايي صرف نظر شود.
5- اگر ميوه و مايعات جدا از وعده هاي غذايي مصرف شوند از اتساع معده كه خود عامل ايجاد تهوع مي باشد ، كاسته خواهد شد.
6- توصيه مي شود خانمهاي باردار از موارد زير اجتناب كنند: حركات ناگهاني، خوردن غذا در آخر شب، خوردن مواد پر ادويه، چرب يا اسيدي و بلعيدن غذا قبل از جويدن كامل آن.
7- مصرف نعناع همراه با غذا سبب شل شدن بخش تحتاني مري و كاهش اتساع معده مي شود كه اين عمل مي تواند تهوع پس از غذا را از بين ببرد. با اين حال نعناع ممكن است يبوست را تشديد كند و يا سبب سوزش سردل شود، به خصوص اگر بلافاصله پس از خوردن آن دراز كشيده شود.
يادآور مي شود كه رعايت اين توصيه ها جهت اشخاص كه به دلايل متعدد دچار حالت تهوع هستند، مفيد خواهد بود.
گردآوري: دكتر فرح حبيبي
برگرفته از فارماكولوژي مامائي.1385